2018 Bullet vervanging big-end

April 2018 – Bullet troubles

De clubdag van maart leek zo mooi te zijn, na een uur in de regen rijden heb ik toch een half uur weer droog kunnen worden. In Achthoven was het weer gezellig en ik bleek met nog een clublid de enige op de motor te zijn, dat dan weer wel.
 De terugweg ging gelukkig zonder regen, maar na verloop van tijd hoorde ik angstaanjagende geluiden uit het vooronder. Steeds bij optrekken en het gas loslaten een geluid alsof je een bak knikkers loslaat. Ik had daarover eerder in een van de Bulletins gelezen. Het had te maken met de floating bush, het lager van het bigend. Deze bus is gemaakt van lichtmetaal.

Ik heb de clubguru gebeld en die vertelde me dat ik eens moest kijken in het filter van de voorste aftapplug. Als het om de floating bush zou gaan dan moest daar zilverpapierachtige snippertjes metaal inzitten. Nou die zaten er in ruime mate – het leek wel een zilvermijn.  Dus opnieuw Peter in Hilversum gebeld met de opbeurende mededeling dat de floating bush de geest had gegeven. Voor mij is het heel belangrijk dat de Bullet zo snel mogelijk weer op de weg komt, omdat het mijn reis-motor is naar het Dutch-UK treffen begin juni – dus nog een paar weken.


Gelukkig kon ik op het voorjaarstreffen in Zelhem met Peter een afspraak maken.
Ik zou de Bullet voor het grootste deel schoonmaken en demonteren, dus ik heb met een schroevendraaier de aarde en olie van het blok verwijderd en daarna met een bokkepoot met wasbenzine het blok helemaal gereinigd.

Vervolgens ben ik begonnen om de onderdelen van het blok los te halen: primaire kettingkast, koppeling, aandrijftandwiel, aandrijfketting, achterkettingkast, achterketting, deksel van de timingkast, carburateur, deksel van het tuimelaarhuis, tuimelaars, stoterstangen, cilinderkop en cilinder.
Wat dan nog overblijft is het carter met de zuiger op de drijfstang.

‘s Zaterdags ben ik met het restant Bullet en al deze onderdelen in de aanhanger naar Peter gereden waar ik na ¾ uur aan kwam. Motor en alle onderdelen uitgeladen en de Bullet in een zonovergoten tuin neergezet, zodat er gesleuteld kon worden. De taakverdeling was dat Peter de technisch zaken op zich zou nemen en ik de schoonmaak en demonteer zaken.
Als eerste heb ik de moertjes van de motorophanging losgemaakt zodat uiteindelijk alle draadeinden los te halen waren. Het achterwiel van de Bullet werd gefixeerd in een soort boekensteun met behulp van hout en lijmklemmen, omdat je de middenstandaard niet meer kunt gebruiken als her frame los is van het motorblok. Peter plaatste een krik met een blok hout onder het blok en verwijderde de draadeinden zodat het blok helemaal los van het frame kwam. De middenbok klopt iets naar beneden en je kunt net het blok zijdelings uit het frame tillen.

De zuiger is van de aandrijfstang verwijderd – hiervoor hoefden we geen bijzondere verrichtingen te doen. Omdat het bigend toch naar de knoppen was kon de zuiger pen er met een hamertje uitgetikt worden. Normaal doe je dit door de zuiger te verhitten, waardoor deze uitzet en de pen gemakkelijk loskomt.


Vervolgens heeft Peter het carter gesplitst, zodat beide helften door mij schoongemaakt konden worden. Veel smurrie en veel ‘zilverpapier’. Ook de restanten van de pakking zijn met een hobbymesje verwijderd.
Het bigend met drijfstang was nu los van het carter. Er zat ruim 1mm speling tussen de drijfstang en de floating bush. Iets teveel dus….

Aanvankelijk was het idee een nieuwe floating bush te gebruiken, maar bij nadere inspectie bleek toch ook het big-end teveel gesleten te zijn. Het wordt dus een nieuw big-end, maar nu gelagerd met naaldlagers. Het perswerk laat Peter uitvoeren bij een bevriend bedrijf in de buurt, die dat hopelijk binnen een week kunnen en willen doen.

In de tussentijd ga ik de kop nog ontkolen en verder reinigen en ontdoen van pakkingresten.
De bedoeling is om het de week daarna weer allemaal samen te voegen, zodat ik nog voor het Dutch-UK treffen met de Bullet kan rijden om eventuelen probleempjes voortijdig te kunnen ontdekken, maar ik ga er natuurlijk van uit dat er niets te ontdekken valt en dat hij weer net zo betrouwbaar is als voorheen. De Bullet (gemaakt in India) heeft me nog nooit laten staan en was mij meest betrouwbare motor en wordt gebruikt als pakezel.

Het was wel een tegenvaller toen de drijfstang terugkwam met het nieuwe big-end er in geperst en Peter een haarscheurtje ontdekte in de drijfstang. Wat nu? Om de motor op tijd klaar te hebben voor Engeland wordt het een andere drijfstang met een floating bush gelagerd big-end. Daarna was het een kwestie van de motor weer in elkaar zetten en in het frame monteren.
Aan het eind van de week heb ik de Bullet weer opgehaald en daarna rustig ingereden.
Hij doet het weer als van ouds.