2017 Probleem J2 en probleempje Crusader

Uit de RE-garage

De afgelopen tijd was er weinig nieuws te vertellen uit de RE-garage. Niet dat ik niet gesleuteld heb, maar niets nieuws. Ik ben nog steeds bezig om de problemen met de 1948 J2 te verhelpen. Het probleem is niet constant hetzelfde. Soms start hij goed, maar stopt bij het opendraaien van het gas. Een andere keer kan ik zelfs wegrijden tot een ongeveer 60 kmh en dan houdt hij in, gas terug en bij een lagere snelheid pakt hij weer op. Is het de ontsteking of de carburateur? Te weinig of teveel benzine? Aan de bougie te zien, zwarte aanslag, teveel.

Dus wat heb ik allemaal geprobeerd: reinigen van de carburateur met extra aandacht voor de vast ingebouwde startsproeier, nieuwe standaard naaldsproeier en naald, nieuwe hoofdsproeier, kleinere naaldsproeier, kleinere hoofdsproeier, vlotter niveau verkleinen, vergroten, nieuwe vlotter, nieuwe vlotternaald, nieuwe gasschuif (daar was het ooit mee begonnen – zie RE-garage 2015 geleden of kijk op (royalenfield-info.nl bij Personal en Blogger), enzovoort, met nog niet het gewenste resultaat. Uiteindelijk ga ik weer terug op de standaard sproeiers: 170 hoofdsproeier en 106 naaldsproeier en de normale vlotterhoogte.

De magneet kan ik nu ook met ogen dicht in- en uitbouwen.
Ik heb de reserve magneet werkend gemaakt met onderdelen die ik in voorraad had en in een testopstelling vonkt die prima, ook bij langdurig gebruik.
De reserve magneet heb ik in de J2 ingebouwd, afgesteld en hij start met moeite (bougie nat), maar eenmaal gestart slaat-ie dan meteen weer af wanneer er gas gegeven wordt. Bougie ziet er dan goed uit, zei het een beetje vochtig. Ik ga binnenkort de magneet er weer uithalen en de oorsrponkelijke weer inbouwen (die heeft een bright spark condensator – meer daarover in RE-garage uit 2014). Van de reserve magneet weet ik niet wat voor condensator er in zit, mogelijk nog de originele Lucas condensator van inmiddels bijna 70 jaar oud. De reparatie is dus terug naar af. Originele sproeier bezetting  en originele magneet. Alles goed afstellen en weer proefdraaien. Daarna wat systematischer te werk gaan. Eén ding tegelijk aanpassen en weer proefdraaien. Alles noteren. Er gaat heel wat tijd inzitten, maar ik ben met pensioen en heb toch niets anders te doen.

Maar in de tussentijd gebeurt er meer. Ik heb op de Crusader als laatste van de 4 gekentekende Enfields een Car plug adaptor (sigaretten aansteker doos voor de rokers onder ons) geplaatst, zodat ik ook daar mijn Garmin GPS kan aansluiten. Daarbij heb ik netjes de accu weer aangesloten met – aan massa en + naar het contactslot. FOUT. STOM.
Toen ik laatst een eindje wilde rijden en het contact aanzette, kwam er rook uit de digitale voltmeter (van Hans Beck) in de koplamp. Meteen weer contact uit. Een kwestie van seconden, maar te laat. De Crusader heeft als enige de + aan massa en dan maak je (ik tenminste wel – altijd eerst doen en dan denken) gauw een fout.

Ik heb dit hersteld en weer het contactslot aan, maar opnieuw rook. Hans Beck heeft de kapotte voltmeter nagekeken en defintief afgeschreven. De oorzaak zou een overspanning kunnen zijn of het verwisselen van + en – . Of misschien beide?
Bij het verwijderen van de voltmeter zag ik dat er een isolatie van kabels in de koplamp was doorgesleten en dat er daar een mogelijke kortsluiting kon zijn geweest of zou kunnen komen. Ik heb het nu extra geïsoleerd met een stuk fietsband dat ik met tie-wraps heb vastgemaakt.

Vroeger was een zekering nauwelijks nodig want er waren op de toeter na geen gevoelige apparaten in het systeem. Bij de huidige elektronische ontstekingen, regelaars, meters, gps-en is dat wel anders. Ik dacht dat ik alles gezekerd had, maar er miste er 1 en wel een belangrijke tussen de accu en het contactslot (de hoofdzekering). Ik had wel een zekering bij de toeter, bij de elektronische regelaar en nu natuurlijk ook bij de nieuwe car plug adaptor. Elk systeem moet minstens 1 hoofdzekering hebben. Verder zou ik bij alle (dure) elektronische apparaten een extra zekering plaatsen. Wanneer je nu nieuwe zekeringen moet plaatsen zou ik gaan voor de steekzekeringen die ook in moderne motoren en auto’s gebruikt worden en die je overal kan krijgen. Zelf heb ik op veel plekken nog glaszekeringen en dan is het handiger om overal dezelfde te hebben. Glaszekeringen zijn op internet  nog volop verkrijgbaar evenals de (vliegende) zekeringhouders.
Er wordt dus nog steeds gesleuteld, maar ook gereden, zoals op treffens, bij ritjes in de omgeving, toertochten en naar clubdagen.
Zie voor meer foto’s royalenfield-info.nl .