2015 juni - Quercus suber.

Nee, geen botanische verhandeling over de kurk eik, maar wel over kurk.

Wie ziet de overeenkomst tussen deze twee kurkjes? Ik eigenlijk niet, maar ik weet dat ze er ooit ongeveer hetzelfde uitzagen. Zoals de rechter dus.
Je ziet dus wat olie en het samenpersen van kurk teweeg brengt. Zo'n zelfde soort kurkje zit in bijna alle Enfields en ook in de India Bullets, dus wees gewaarschuwd.

Dit is weer een verhaaltje over de J2 en dat betekent dat er weer wat mis was. Natuurlijk zoals meestal was het mijn eigen schuld.
Bij het werk aan de magneet moest het distributie deksel er natuurlijk af om het magneet tandwiel te kunnen verwijderen. Midden in dat deksel zit de Oil Feed Plug, die de olie toevoer naar het big-end verzorgt. Om te voorkomen dat de olie in het carter terecht komt zit er een kurkje om deze plug heen, die bij het aandraaien het gat netjes afsluit.
Ik had ook al gezien dat het kurkje nogal plat en ingeklonken was, maar omdat ik toen geen nieuwe had en heb ik het oude kurkje er weer in gezet. Even later heb ik wel een aantal kurkjes bij Hitchcock's besteld met nog wat andere pakkingen en zo.
Toen eindelijke de ontsteking weer gemonteerd was, ik ook nog wat aan de carburateur gesleuteld had en het timing-deksel dus weer op zijn plaats zat met het oude kurkje, was ik dat inmiddels alweer uit mijn gedachten.

Toen weer enige tijd later ik de combinatie naar buiten reed en startte spoot na een paar tellen de olie uit de carter ontluchting. Het was een kleine milieuramp, zand er over (letterlijk). Gauw de motor uit en weer naar binnen.

Even laten bezinken en nadenken hoe dit kon gebeuren. Er moet olie in het carter geraakt zijn. De motor heeft lang stil gestaan en dan kan er wat in het carter lopen, maar dit moet meer zijn omdat het door de carter ontluchting de motor uitgeblazen wordt.


Ik heb via de olie plug onder het blok de olie uit de sump, die droog zou moeten zijn (dry sump), afgetapt en in een maatbeker opgevangen. Er kwam zo'n 450 ml uit, bijna een halve liter. Da's wel heel veel.

Even navragen bij de deskundige... en ja het is heel veel en de sump hoort droog te zijn.
Na de plug weer op zijn plaats gedaan te hebben en weer een halve liter olie in de tank gegooid te hebben heb ik de motor weer gestart en 10 minuten stationair laten lopen en er kwam geen olieballet. Vervolgens weer de olie afgetapt van de sump. Er kwam toch weer 100 ml uit. Niet goed dus. Volgens PTM klopte die hoeveelheid ongeveer met wat de oliepomp in 10 minuten rondpompt, maar in dit geval dus niet terug naar het reservoir. Hij noemde een aantal mogelijke oorzaken waarbij het blok uit elkaar moest om eventuele vuiltjes in de olie kanaaltjes van binnenuit aan te pakken of nog ergere dingen te vervangen. Pot vol blommen, daar heb ik helemaal geen zin in.


Ik besloot om het hele olie circuit eens na te lopen voor zover mogelijk. Het olieleidinkje naar de tuimelaars losgemaakt en gecontroleerd of daar een blokkade was. Geen verstopping en geen vuil. Toen het distributiedeksel losgehaald, daar zat olie achter; dus daar komt het ook. Er komen een aantal kanaaltjes naar en van de oliepomp in de rand van deze ruimte en die kunnen ook verstopt raken door bijv. (vloeibare) pakking. De kanaaltjes zagen er echter niet verstopt uit en waren ook niet afgesloten door de pakking, dus dat leek ook goed zo van buitenaf te zien. Toen viel mijn blik op de Oil Feed Plug en ging er eindelijk een lampje branden.
Wanneer het bijbehorende kurkje niet goed afsluit lekt er olie in het carter. Blijkbaar sloot dit kurkje helemaal niet meer af en lekte er veel olie in het carter. Zoveel dat na verloop van tijd het via de carter ontluchting naar buiten werd geperst. Zoals gezegd had ik al nieuwe kurkjes van meneer Hitchcock's binnen en die zien er heel anders uit dan het oude kurkje. Het is net als bij mensen denk ik jong ziet er heel anders uit de oud. Dus een nieuw kurkje aangebracht en alles weer netjes gemonteerd.

Ik heb zowaar een rondje gereden, zonder problemen en geen drupje olie.