2015 April - Coby primaire problemen



Zelhem was weer fantastisch... Ik heb het deze keer gehaald, want Coby ging mee op de aanhanger.
Gelukkig ging er toch weer wat mis en heb ik weer wat te schrijven.
Het treffen zelf ging vlekkeloos en het was weer heel gezellig.
Vrijdag gingen een aantal mensen, waaronder 3 van onze Engelse vrienden en Ger naar Obelink, die grote kampeerwinkel in Winterswijk. De Engelsen gingen op de motor en Ger ging met de auto. Ik wilde daar ook wel naar toe, maar ging iets later met Coby.
Na een mooi rit binnendoor langs rustieke dorpjes en weggetjes kwam ik bij Obelink aan en zag de 3 Engelse motoren staan. Ik stopte om vervolgens Coby naast hun motor te plaatsen. Toen ik echter wilde optrekken hoorde ik een angstaanjagend geluid en kwam Coby niet van haar plaats. Er was iets mis met de primaire ketting, shit... Ik heb Coby met een ketting aan een paal gelegd en ben naar de ingang gegaan met het idee daarbinnen Ger of één van de Engelsen te lokaliseren. Maar wat is dat Obelink groot... Wanneer je langs de ene hal loopt kunnen zij je via een andere hal zo passeren zonder dat je elkaar ziet. Ik dacht dat het een goed idee zou zijn om ze te laten omroepen en naar de ingang te laten gaan. Eerst Ger maar proberen. Na een kwartier niets, dus toen John laten omroepen. Na weer een kwartier zag ik plotseling Ger richting ingang lopen, ik er naar toe. Hij had niets van de omroep meegekregen, maar was op jacht naar een campingtafeltje dat hij bij het binnenkomen gezien had. Even later liepen we ook de Engelsen tegen het lijf en ook die hadden niets van een omroep gehoord. Maar ja, ik had beet en mocht met hem mee terug rijden naar Zelhem. In Zelhem heb ik mijn auto + aanhanger gepakt en ben samen met Ger weer naar Winterswijk gereden om Coby op te halen.
Toen we de camping weer opreden kwam er meteen een hoop volk op ons af. Ik was eigenlijk van plan om Coby te laten staan en er thuis rustig naar te kijken. Maar ik liet me ompraten, dus primaire
kettingkast er af en toen was duidelijk dat de ketting door te weinig spanning er afgelopen was. Er zat een rode smurrie op het geheel, waarschijnlijk een mengsel van rode menie, olie, vet en misschien wat roest.
Het betekent dus dat de ketting gespannen moet worden. In dit geval moet de versnellingsbak gekanteld worden. Deze hangt boven aan een bout door het frame die verschoven kan worden, waardoor het koppelingstandwiel verschuift. Helaas verschuift ook het versnellingsbakkettingwiel waardoor ook de achterketting opnieuw gesteld moet worden. Een hele operatie dus.
Sommige van de toeschouwers staken ook af en toe een handje uit de mouwen. John verwijderde het visje van de ketting dat (on)behoorlijk vast zat en molde daarbij ook het visje. Gelukkig had hij ook een vervangend exemplaar bij zich, dat ik mocht hebben. De ketting bleek zodanig lang te zijn (uitgerekt) dat er een schakeltje tussenuit moest. Kees had weer een kettingbreker bij zich en Barry haalde er een schakeltje af. Inmiddels had ik de versnellingsbak en de achteras losgemaakt. De versnellingsbak moest in de meest voorste stand gezet worden om de ketting te laten passen. Jaap heeft de ketting er om gelegd en ik heb de versnellingsbak weer vastgezet bij de meest optimale kettingspanning terwijl Rob de voetsteun aan de andere kant vast hield. Daarna moest de achterketting nog goed afgesteld worden en toen dat klaar was kon de kettingkast er weer op. De ketting kon zo zijn uitgerekt omdat ik geen olie in de kettingkast had zitten. Ik had hier het advies van een bekend clublid gevolgd en de ketting alleen met een kettingvet ingespoten. Dit is duidelijk niet genoeg. De olie in de kettingkast zorgt voor koeling (de primaire ketting loopt veel sneller dan de achterketting) en smering, ook van het koppelingslager.
Ik heb er weer olie in gegoten, maar dat kwam er bijna net zo snel weer uit.

Daarna konden we weer voldaan aan de feestelijkheden deelnemen.Zaterdag kon ik ook met de toerrit meerijden en die was weer door Jaap en Kees fantastisch geregeld. 's Avonds tijdens het genoeglijk samenzijn werd ik door Peter TM vermanend toegesproken over het zonder olie rijden in de primaire kettingkast en hij bood spontaan aan om de kettingkast voor mij olie-dicht te maken. Hij had hier al ervaring mee met de kettingkast van de WD/CO van Marjan.






Na afloop van het treffen heb ik niet lang gewacht met het maken van een afspraak en een week later ging ik met Coby op de trailer naar Hilversum. Daar heb ik goed opgelet wat Peter deed.

Na het ontmantelen van de kast en het verwijderen van de ketting, het krukas tandwiel en de koppeling, bleek dat het tandwiel gebarsten was op de plaats van de spie. Toen moest de achterkant van de kettingkast er nog af. De bout waar die mee vastzat bleek een beetje dol te zijn. Kan er nog meer misgaan? Ja dus, er bleken van een blokophanging twee moeren te ontbreken.

Gelukkig heeft Peter een uitgebreide voorraad onderdelen en had hij ook een goed tandwiel, twee moertjes voor de blokophanging en heeft hij met een helicoil de bevestiging van de kettingkast hersteld. So far so good.
Peters idee voor een lekvrije kettingkast is dat de kast daarvoor gemaakt is. Er is een achterkast waarover een rubber band loopt, waartegen de opgedrukte buitenkast moet klemmen. Na het reinigen van alle onderdelen heeft hij op de werkbank de beide delen inclusief een nieuwe rubber band gemonteerd en met een voelermaatje gevoeld of de band ook werkelijk de kast afsloot. Na wat duw en trekwerk was hij tevreden en zou de bak lekdicht moeten zijn.

Dus uiteindelijk de achterbak weer gemonteerd met een nieuwe (nu metrische) bout. Het nieuwe kettingwiel weer op de krukas geplaatst en vastgelijmd met lock-tite 640, waarbij er op gelet werd dat de spie niet te hoog uitstak, omdat dat de reden van de scheur kon zijn geweest. Het koppelingslager werd met vet ingesmeerd en de koppeling werd op zijn plek gezet. Daarna werd de nieuwe ketting omgelegd en gespannen.
De rubberband werd met Dirko aan de achterbak geplakt, zodat die goed bleef zitten. Daarna kon de buitenkast er weer op, zo recht mogelijk aandrukken en weer fixeren met de voetsteun bevestiging.
Toen dit alles gedaan was, was de middag dusdanig ver verstreken dat ik na betaling van de kosten weer naar huis ben gereden.
Een dag later heb ik olie in de kettingkast gegoten en er een schoon kartonnetje onder gelegd. Later bleek er slechts een klein vlekje te zijn. Waarschijnlijk zal de rubberband nog wat opzwellen waardoor het helemaal dicht wordt. 

Ook de J2 met zijspan heeft zo'n zelfde kast waar nu helemaal geen rubber band op zit. Die heb ik dus op dezelfde manier behandeld, zij het, dat ik op dit moment geen zin had om de achterkast er af te halen. Het is een heel gemier omdat het zijspan aan die kant zit en de J2 ook nog eens een uitlaat heeft die in de weg zit. Bovendien is de bout door het frame door de vorige eigenaar van een metrische voorzien en is de moer daarop een stuk dikker, zodat die de buitenkast lelijk in de weg zit. Uiteindelijk heb ik de buitenkast op het oog wat bijgewerkt, hamertje en wat duw werk en weer over de rubberband geduwd. Hij leek wel overal te klemmen, maar ja dat kon ik zo niet meten.
De kast weer vastgezet, uitlaat weer vast en toen olie er in, die er gestadig weer uitliep. Wat een zootje. Ik ga dat op een later tijdstip wel wat beter doen en dan eerst het zijspan of in ieder geval de kist er af. Dit wordt dus nog vervolgd.
Ook het dekseltje van het oliefilter lekte bij de J2. Ook met nieuwe pakking kreeg ik die niet dicht. Ik heb er nu een O-ring onder gedaan en het dekseltje niet al te hard aangedraaid. Het resultaat is verbluffend geen druppel meer te zien. Gelukkig toch een succesje.
De moraal van dit verhaal is dat je toch regelmatig onderhoud moet doen en bepaalde zaken moet controleren.