2014 Voorjaarstreffen Zelhem



Ik had er zin in, met de J2-combo, naar het voorjaarstreffen in Zelhem.
Rond kwart voor tien in de morgen ging ik op pad. Een mooie route voornamelijk langs de lek richting Oosterbeek, waar ik de weg over de Posbank zou nemen.

Het was redelijk rustig op de dijk tussen Vreeswijk en Amerongen. Daarna ging de weg over in een N en werd het wat drukker. Even na twaalven kreeg ik trek in een broodje en wat drinken. Ik was inmiddels in Renkum aangekomen en vond een mooi parkeerplekje langs de weg. Toen ik gestopt was en de motor had uitgezet rook ik de benzine. Het spoot uit de carburateur. Gauw de kraan dicht...
PVB (net alternatief voor een vloek). Na een visuele controle blijkt de benzine uit de vlotterkamer te komen. Dus het dekseltje van de vlotterkamer verwijderd en tot mijn grote verbazing dreef de vlotter gewoon bovenin de vlotterkamer. Normaal gesproken trekt de vlotter de vlotternaald mee omhoog en sluit dan de benzine toevoer aan de onderkant af. Dit kan doordat de vlotternaald wanneer hij door de vlotter heen steekt aan de bovenkant wordt geklemd. Het klemmetje werkte blijkbaar niet meer. Het is een ovaal gebogen overlappend stukje koper waar in beide delen een gat zit waardoor de naald heen past. Beide overlappende delen zijn enigszins verschoven waardoor de naald geklemd kan worden in een groef. Ik heb eerst geprobeerd om het klemmetje weer beter te laten klemmen, maar zonder resultaat. Het bijkomend probleem was ook dat je er zo verrot moeilijk bij kon, omdat de zijspanbak aan de linkerkant, dus de kant van de vlotterkamer zit. Toen heb ik, McIver gedachtig, een list verzonnen, in de vorm van een stukje tie-wrap waarin ik een gaatje heb gesneden met een hobbymesje.
Dit leek te werken, totdat ik het dekseltje weer op de vlotterkamer deed, toen spoot de benzine er weer uit. Na een uurtje prutsen heb ik het opgegeven en de pechhulp gebeld, die er over een half uur zou zijn. Zou.... het werd een uur. Inmiddels was het 3 uur in de middag. De monteur vond het idee van de tie-wrap wel aardig en is daarmee verder gegaan. Ook hij gaf het na een uur echter op en belde de recovery truck waarmee de motor naar een depot gebracht zou worden en pas 3 werkdagen later thuis zou worden afgeleverd. Ik zou dan met de taxi de 120 km naar Zoetermeer afleggen. Ineens zei de monteur ik probeer het nog 1 keer en je raadt het al, geen benzine fontein meer. Toen de sleepwagen kwam zei ik tegen de chauffeur, jammer, maar net te laat....

Gezien de tijd 16:30 besloot ik om niet door te rijden naar Zelhem, maar om te keren naar huis waar ik om kwart voor acht 's avonds zonder problemen aankwam.
Die avond sliep ik dus lekker in mijn eigen bed – ik was helemaal op na 250 km zijspan rijden. Toch wilde ik nog naar Zelhem en besloot dat heel fout met de auto te doen en geen motor mee te nemen.

Dus alle spullen uit de zijspanbox in de auto geladen en net voor de middag richting Zelhem. Deze keer wel in één keer gehaald. Toen ik aankwam stond de zaterdag toerrit op het punt van vertrek en kon ik nog net vrienden en bekenden begroeten. Blijkbaar was ik al gemist, omdat andere treffen gangers mij onderweg hadden zien rijden, net voordat ik pech kreeg. Na terugkomst van de toerrijders was het weer een heel gezellige avond rond het kampvuur, want hoewel het droog was begon het toch wat af te koelen, ondanks de hoeveelheid inwendige verwarming. Zowel vrijdag als zaterdag zijn droog verlopen, maar zondag begon met miezer en daarna regen. Stiekem was ik toen wel blij dat ik met de auto was....

Het treffen, deze keer in combinatie met de MZ club, was fantastisch en een succes, dankzij de goede locatie en natuurlijk de organisatie door Peter van der Putten.
Nu, de maandag daarna, is de motor weer gerepareerd. Ik had nog een nieuwe vlotter liggen met een goed klemmetje. Hij is weer klaar voor het volgende treffen, de 3e week van Augustus in Kotten.