Iedereen die wel eens een PC van binnen gezien heeft, kent de wirwar
van rode, gele en zwarte snoertjes. Elke PC heeft een behoorlijke 230
Volt voeding die stroom levert voor de diverse onderdelen van de pc,
zoals het moederbord (5V) en bijv. een cd-speler of een harde schijf (5V
en 12V). Ik weet niet hoe het met anderen gesteld is, maar ik heb al
een hele partij oude PC's verzameld en die hebben allemaal zo'n voeding.
Sommige hele oude van 280 Watt andere zelfs 350 Watt.
Omdat de voeding ook 12V levert is dat nu juist zo leuk, omdat de meeste van onze motorfietsen ook met 12V werken.
Op
een heel eenvoudige manier is er van de PC voeding een testvoeding te
maken waarmee je het elektriek van je motor kunt testen zonder dat je
accu is aangesloten. Zoals iedereen weet (:-)) geldt dat W=VxA (vermogen
is spanning x stroomsterkte). Dit betekent dat voor een 12V spanning
de 300W voeding een stroomsterkte kan leveren van 300/12=25A en dat is
ruim voldoende voor de motorfiets verlichting.
De PC voeding is
een zogenaamde schakelende voeding. Dit betekent dat er een belasting
moet zijn om de voeding zijn stroom te kunnen laten leveren.
Om
zo'n belasting te veroorzaken heb je nodig een 12V achterlicht lamp
(5W+21W) en/of een vermogensweerstand van 12 Ohm. Bij gebruik van het
achterlicht lampje is het gemakkelijk wanneer je ook een fitting hebt
(bijv. een oud achterlicht).
Je kunt het zo professioneel maken als je zelf wilt, maar het kan heel simpel met kroonsteentjes voor de verbindingen.
Je
hebt in de meeste voedingen 3 soorten connectoren aan al die gekleurde
snoertjes zitten. Een heel klein connectortje met 4 aansluitingen, die
we niet zullen gebruiken. Een hele grote platte connector met wel 20
aansluitingen, waarvan we alleen de groene draad en één zwarte draad
gebruiken. De groen en zwarte draad vormen een soort aan/uit schakelaar.
Wanneer je die twee verbindt gaat de voeding werken, hetgeen je aan het
beginnen te draaien van de ventilator merkt. Je kunt hier een 10A
schakelaar tussen plaatsen of heel simpel in de platte connector met een
gebogen paper clip of ijzerdraadje een verbinding maken, die je er weer
uit kunt trekken.
Verder zijn er een aantal platte connectoren
met elk 4 aansluitingen. Deze leveren de 5V en de 12V. De gele draad
samen met een zwarte vormen de 12V, de rode en een zwarte vormt 5V. De
zwarte draad is telkens de massa.
De belasting waarover ik
hierboven sprak komt aan één van de 5V aansluitingen. Hiervoor sluit je
het achterlicht+remlicht aan op een rode draad en de massa op een zwarte
draad. Ook de vermogensweerstand komt met 1 uiteinde aan de rode draad
en 1 aan de zwarte. Omdat de vermogensweerstand heet kan worden is het
aan te bevelen deze met tier wraps voor de ventilator van de voeding te
binden. Op de plaatjes zie je het door mij gebruikte oude
aanhangerachterlicht, dat ik compleet op de voeding monteerde. Eigenlijk
is de voeding nu klaar.
De zwaarder 350W voeding heb
ik voorzien van een testaansluiting waar 2 banaanstekers in gestoken
kunnen worden of een blanke draad ingeklemd kan worden. Aan de 12V lamp
heb ik draden gesoldeerd die zoals hierboven beschreven verbonden zijn.
Alle overige overbodige draden zijn afgeknipt binnen in de voeding. Die
voeding ziet er daarom wat compacter en strakker uit.
Wanneer je
de 230V stekker in het stopcontact stopt, gebeurt er nog niets. Pas
wanneer je met een ijzerdraadje of een schakelaar de verbinding maakt
tussen de groene en een zwarte draad begint de ventilator te draaien en
gaat de 12V lamp flauw branden op zijn 5V voeding.
Wanneer
je met een multimeter de spanning meet tussen een gele en een zwarte
draad in één van de connectoren, dan geeft de meter bijna 12V aan. Ik
heb ca. 11,66V gemeten op de 280W voeding en dat is voldoende voor een
test van je motor verlichting. Op de 350W voeding kwam ik uit op 11,88V.
De voeding heeft een overspanning beveiliging, zodat mocht er wat
misgaan de voeding zichzelf uitschakelt en heel blijft.
Voor technici is er meer informatie op http://web2.murraystate.edu/andy.batts/ps/powersupply.htm
en een nederlandstalig versie op http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/885613/ .
Zelf
ben ik geen elektronicus, maar met deze beschrijving, logisch nadenken
en gewoon proberen kom je er wel. Oh ja, de voeding levert te weinig
spanning om als oplader te kunnen worden gebruikt. Maar voor het testen
van je verlichting op de motor zonder accu is het ideaal.