2013 Kerstvakantie - LED en Crusader

Nadat ik een artikeltje gelezen had over iemand die een LED lamp in de koplamp van zijn motor had geplaatst dacht ik dat ga ik ook proberen.
Ik heb internet afgespeurd totdat ik op een Chinese site een veelvoud aan LED lampen tegenkwam.
De site, www.miniinthebox.com, is in het Nederlands en levert van alles uit China.
Ik vond een LED lamp met een H7 fitting. Het lampje kostte maar €6,43 inclusief verzendkosten. Je verwacht dan niet veel, maar voor die paar euro is het het proberen waard. De levertijd is 5 tot 20 werkdagen, maar na twee weken, net na de kerst, werd het lampje netjes en goed verpakt afgeleverd.
De H7 fitting is bedoeld voor mistlampen en heeft dus maar 1 lichtstand en twee schuif aansluitingen. Ik heb de draden van dim- en grootlicht samengevoegd en beide op 1 van de lipjes aangesloten. De massa komt op de andere. Hij past prima in de oude British Pre-focus koplamp van o.a. de WD/CO, de J2 en ook de Crusader. De originele afdekking met veer, die de oude Pre-focus lamp vastzet kon niet meer gebruikt worden. In plaats daarvan heb ik een stuk van een massief rubberen slang, waarmee o.a. horrengaas in een profiel wordt vastgezet, gebruikt. De rubberslang heb ik in een cirkeltje om (en op de flens van de) ledlamp gerold. Drie lagen waren genoeg. Van een oude spaak heb ik een klemveer gebogen, die in de uitsparingen van de koplamp houder past. De klemveer klemt de lagen rubberslang en de ledlamp zit vast in het huis. Uit de oude rubber voorraad kwam een rubberen afsluiting voor een koppelingskabel, die ik ooit eens van een beurs meegenomen heb. Deze paste precies om de ledlamp heen en zorgt er voor dat er geen elektrische ongelukjes kunnen gebeuren. En toen de proof of the pudding: het ontsteken van de verlichting. Dat ging fantastisch, een helder wit licht. Ik denk niet dat dit officieel is toegestaan, maar het geeft een goed licht. Het oude dimlicht straalt het licht naar boven tegen de reflector, die het weer terugkaatst op de weg voor de motor. De ledlamp straalt het licht net als het oude groot licht alle kanten op tegen de reflector en wordt dus ook alle kanten naar voren gestraald.
De lichtopbrengst van verschillende lampen (gloeilamp, halogeenlamp, spaarlamp en ledlamp) wordt tegenwoordig op de verpakkingen uitgedrukt in Lumen. In de bijgaande tabel staat de hoeveelheid Watt van een oude gloeilamp naast het aantal lumen van de lichtopbrengst. Mijn led-lampje verbruikt maar 6W en geeft 540-580 Lumen licht. Dit komt dus volgens de tabel overeen met ca. 50W.
Dit is meer dan de oude 40Watt pre-focus gloeilamp.
Hoe het in de praktijk uitpakt moet ik nog zien, maar voorlopig is het een goede verlichting om overdag mee te rijden en gezien te worden.