2013 Oktober - Canterbury en reparaties aan J2 en Crusader

Na het RECN kampeer weekend ben ik bezig geweest om de beschrifting van de zijspan kist aan te brengen. Op internet heb ik diverse mogelijkheden onderzocht. Aangezien mijn schilderkunst niet zo best is heb ik er van afgezien om dit met de hand te doen. Mijn plan was uiteindelijk om het via een sjabloon met een spuitbus aan te brengen. V.w.b. het sjabloon had ik wat mazzel aangezien het bedrijf, dat ik via internet had uitgezocht en dat sjabloon papier verkocht in diverse maten, toevallig in mijn woonplaats was gehuisvest. Het ontwerp voor de beschrifting heb ik op de computer gemaakt op basis van een paar oude Royal Enfield reclame's. Het is niet origineel, want één van die reclameteksten stamt van voor de oorlog, de andere van daarna. Toen eenmaal de ontwerpteksten gereed waren, bleek dat ik met in totaal 10 A4'tjes sjabloon papier het geheel zou kunnen afplakken. De voor- en achterkant krijgen de vooroorlogse reclame, de zijkant (delen van) de naoorlogse.
Het zwaarste werk achteraf bleek te zijn het uitsnijden van het ontwerp in het sjabloon papier. Een gepriegel met de soms heel kleine lettertjes, met name in het 'kanon' logo. Ook de probleem van de 'eilandjes' van bijvoorbeeld de letter P en D waren een puzzel, omdat je de sjablonen er vrij snel weer vanaf moet trekken voordat het spuitwerk droog is. Doe je dat niet dan krijg je opstaande randjes. Elk eilandje moest dus voorzien worden van een lipje bij het uitsnijden. Natuurlijk ben ik dat bij een paar vergeten en kon dan weer opnieuw gaan beginnen.
Uiteindelijk waren alle sjablonen klaar en kon er begonnen worden het opplakken van de sjablonen. Dit bleek ook een lastig werkje te zijn, omdat het sjabloon heel dun is en er een heleboel is weggesneden zodat je een heel frommelig geheel over houdt dat alle kanten op wil. Ook dat is uiteindelijk naar tevredenheid gelukt.
En toen kon er gespoten worden. Ik heb gekozen voor een goudkleurige spuitverf op alkydbasis, omdat de (blauwe) kist ook alkyd is. Dus spuiten maar en toen het er op leek dat de dekking goed was meteen begonnen met het aftrekken van het sjabloon en... toch nog wat streepjes die in de nerven van het hout onder het sjabloon gelopen waren. Die heb ik met wat nagellakremover (thinner) op een wattenstaafje weg kunnen krijgen. Uiteindelijk was het resultaat heel mooi, vond ik zelf. Bij de volgende zijden van de kist heb ik het sjabloon papier wat steviger aangedrukt en bij het spuiten ontstonden veel minder uitlopertjes. Ik ben tevreden met het resultaat. Misschien komt er nog wat tekst bij, maar dat moet na de winter. Het is nu te koud geworden om te spuiten.

Tijdens het treffen werd ik er op attent gemaakt dat er wat ontbrak op de J2. Bij het
balhoofd zit een bout, die er voor zorgt dat je balhoofd niet kan loskomen; puur ter beveiliging. Ik heb de bout bij onze vriend Hitchcock besteld, tegelijkertijd met twee  km-teller kabels, één voor de J2 en één voor de Crusader.
De kabel van de J2 was onlangs gebroken en dat was eigenlijk al de kabel van de Crusader. De kabels waren eigenlijk zo aangebracht, die van de J2 was een stuk langer, dan die van de Crusader. Misschien is dat ook de oorzaak van het breken geweest.
De kabels zijn voor het monteren goed ingevet in de binnenkabel gedaan. De beveiligingsbout voor de J2 was wat lastiger, niet het monteren van de bout, maar er bleek toch een soort niet originele beveiliging te zijn aangebracht en die bleek heel lastig te verwijderen te zijn. Het was een smallere bout, met busjes er omheen. Uiteindelijk is dat gelukt en toen kon de nieuwe bout er ingezet worden. Ik voel me al een heel stuk veiliger.
De km-kabel van de J2 werkt prima, die van de Crusader heb ik nog niet uit kunnen proberen.