2013 Mei - De wet van Murphy

Wie kent niet de wet van Murphy? Vrij vertaald betekent het zoiets als 'als er iets mis kan gaan dan gaat het ook mis'.
Hiervoor schreef ik al dat er weer 3 Enfields op de weg waren? Welnu, er ging iets mis en nu is er nog maar 1 van die 3 over. Gelukkig is er ook nog Coby... Ik had het plan opgevat om een zijspan aan de J2 te gaan hangen. De j2 was destijds ook als zijspan motor te bestellen en het lijkt me wel leuk om een bagage zijspan te maken. Nou heeft Kees met enige tijd geleden verteld dat hij nog wel een zijspan frame 'in de tuin' had liggen. De meeste van jullie ken zijn zijspan wel, waar de meest exotische algen en mossen op groeien. Welnu op een goede dag had Kees de boel bijeen gezocht en ben ik met de J2 op de aanhanger naar hem toe gegaan om de boel er aan te passen. Het frame had dezelfde natuurlijk uitstraling als zijn eigen zijspan, maar hoewel ik een natuur liefhebber ben gaat dat toch veranderen.
Na een heleboel tijd te hebben besteed aan het zoeken van de juiste passingen, zag ik dat de linker uitlaat een beetje los hing.
En daar sloeg Murphy toe.... het bleek dat er een klein scheurtje zag in de linker uitlaat poort. Kees zei meteen dat hij dat wel zou kunnen lassen of hard solderen, maar dat wel de kop er af zou moeten... )*&*&$#&! Dat betekent een tijdje niet rijden op de J2 en dat net als de zomer er aan komt (hoop ik). Ik moet ook genoeg tijd stoppen
in het strippen van het zijspan frame en het bijbehorende wiel. Waarom vind ik dit toch zo leuk.
Murphy sloeg ook toe bij de Crusader. Na het vastzetten van de centrale moer van het koppelingshuis van de Crusader ben ik weer een ritje wezen maken en dat leek allemaal goed te gaan. Het enige probleem was dat de koppeling slipte en dat leek steeds erger te worden. Dit keer heb ik 'thuis' wel gehaald. Bij nader onderzoek waren de koppelingsplaten wel erg versleten en glad. Bij vriend Hitchcock's dus 2 nieuwe platen besteld. In een regenachtig weekend in mei heb ik de oude platen vervangen door de nieuwe, maar..... hij slipte nog steeds.
Wat een puzzel. Weer de hele koppeling demonteren. Niets vreemds te zien, of toch. Moest er niet ergens een spietje op de koppelingsas zitten? Na verificatie in het werkplaats handboek bleek inderdaad dat er in de as een halve maan spie zou moeten zitten. Deze was totaal niet te zien, totdat ik mijn leesbril opzette. Toen zag ik twee kleine lijntjes in de lengte richting van de as.
In het koppelingshuis zag ik aan één kant ook een begin van een spiebaan. Met een beiteltje heb bij de lijntjes op de koppelingsas zitten hameren en uiteindelijk kwam het totaal ingesleten stuk spie er uit en kon je zien dat daar een halve maan spie in zou moeten passen. Ook in het koppelingshuis ben ik op dezelfde manier te werk gegaan, voorzichtig met een beiteltje de spiebaan weer vrij gemaakt. De spie was dus in tweeën gebroken en het metaal had beide uitsparingen geheel opgevuld. Van een stalen staaf heb ik een nieuwe spie gemaakt en daarmee het koppelingshuis weer gemonteerd. Ik hoop toch echt dat het nu goed is en blijft. In dit geval is hopelijk Murphy voor eventjes verslagen. Morgen is de clubdag van mei in Leersum. Ik hoop dat Murphy geen tijd heeft en dat Coby of de Bullet het heen en weer zonder problemen halen.