2012 April J2 6 Volt - 12 Volt conversion

Uit de RE-garage

Het laatste dat ik nog moest doen om de 1948 J2 helemaal goed te kunnen benutten, was het aansluiten van de dynamo. Zoals ook bij de overige van origine 6 Volt machines heb ik er voor gekozen om de J2 naar 12 Volt te brengen, gebruik makend van dezelfde dynamo.
Volgens elektro goeroe Hans Beck uit Delft, kun je zonder problemen vanuit een 6 Volt dynamo 12 Volt maken, wanneer je gebruik maakt van zijn speciale regelaar. Deze regelaar zorgt er voor dat het 6 Volt anker 12 Volt gaat leveren en toch niet oververhit raakt. Noodzakelijk is hiervoor wel dat er niet teveel stroom gevraagd wordt.
Dit laatste betekent dan ook dat er een LED achterverlichting en een halogeen koplampverlichting s toegepast.



De overstap naar 12 Volt betekent ook een nieuwe 12 Volt gel accu.
De LED verlichting geeft bij heel laag stroomgebruik ontzettend veel licht, meer dan met de normale 18/5W lampjes mogelijk is. De halogeen koplamp is ook een uitvinding van Hans en bestaat uit een bevestigingsplaatje, waarop op een speciale wijze 2 G4 halogeen lamphouders zijn bevestigd. In de lamphouders kunnen de bekende kleine halogeen lampjes gestoken worden, die gewoon bij de Hema of bouwmarkt voor een habbekrats te koop zijn. De wijze waarop de lampjes bevestigd zijn zorgt er voor dat het licht goed via de reflector op de weg komt. Afhankelijk van het doel kun je voor 10, 20 of 30 en zelfs 35 Watt lampjes kiezen, maar voor mijn 6V-12V conversie moet het zo laag mogelijk zijn. Aangezien ik normaal gesproken hooguit in de schemering rijdt en niet 's nachts heb ik gekozen voor 10 en 20 Watt. Bij dimlicht gebruikt hij 20 Watt en bij grootlicht komt daar nog eens 10 Wat bij. Dus de voor- en achterverlichting samen verbruiken nog geen 25 Watt en dat moet de dynamo gemakkelijk kunnen trekken. Je zou zelfs kunnen overwegen om 2 lampjes van 10 Watt te monteren en lampjes van 20 Watt mee te nemen. Het verwisselen is niet zo'n hele kunst.


De speciale 6V-12V regelaar is in het rechter gereedschapskastje gemonteerd. Niet omdat dit handiger is, maar omdat de vorige eigenaar dit kastje al gebruikt had voor het samenvoegen van allerlei bedrading. Voor de verbinding met de dynamo heb ik een ommanteld stuk huis, tuin en keuken elektriciteitssnoer genomen en op maat gemaakt.

Alle aansluitingen zijn met steker knijpverbinding gemaakt volgens het principe van Hans Beck, die een orakel van goede raadgevingen is. Zo moet je de 'levende' draad (dus niet de massa, maar die waarop de spanning staat) van een vrouwtjes connector voorzien, om onbedoelde kortsluiting te voorkomen. De andere kant krijgt dan een mannetjes connector komt. Gebruik voor de massa een ander soort stekker of draai de aansluiting om. De massa-draad wordt voorzien van een mannetjes connector, omdat het niet erg is dat deze tegen metaal aan komt, want dat is ook massa. Je kunt ook kiezen voor verschillende soorten connector, ronde of platte.
Verschillende draad dikten vereisen connectoren van verschillende dikte. Gebruik voor 12 Volt een draad van minstens 1,5 mm2. Voor 6 Volt moet een dikkere kabel gebruikt worden.
De knijptang moet van een degelijke kwaliteit zijn. De platte tangetjes die meegeleverd worden in een assortiment stekkertjes van de bouwmarkt zijn nutteloos. Hiermee maak je slechte verbindingen en knijp je de connectoren gauw kapot. Uiteraard is alles (dubbel) gezekerd. Het overigens voor dit model niet originele Miller 38ET achterlicht is wel een heel vreemd ontwerp. In het midden van het lampenglas (plastic?) zit een ronde reflector waar het licht van de lamp maar met moeite doorheen gaat.
Bij het originele exemplaar zat er zelfs een stuk reflecterend aluminium achter geplakt waardoor het nog minder lichtdoorlatend werd. De replica die er nu op zit heeft die folie in ieder geval niet. De LED verlichting is door Hans speciaal voor dit model gemaakt. De LEDs zitten een beetje om de reflector heen en geven een prima licht. Ook voor de kentekenplaatverlichting zijn een paar LEDjes gemonteerd. Het geheel zit op een zeer eenvoudige wijze in het originele lampgat bevestigd.


Ook de halogeen koplamp is zeer bijzonder. Helaas maakt Hans deze niet meer, omdat één van zijn klanten had geklaagd toen een halogeen buisje uit het voetje was getrild, natuurlijk midden in de nacht. Hans zou Hans niet zijn wanneer hij daar geen simpele oplossing voor zou hebben. Een klein ijzerdraadje om het puntje van het lampje heen en aan het voetje vastgemaakt zorgt er voor dat het lampje niet kan los trillen. Perfectionist als hij is heeft hij toch jammer genoeg besloten deze lampjes niet meer te maken. Maar het ontwerp is dusdanig eenvoudig dat je met de juiste onderdelen het zelf in elkaar kunt knutselen voor een paar euro. Het denkwerk is moeilijker dan het in elkaar zetten.

De lang bout zorgt er voor dat de buitenste lamphouder, na het losschroeven wat gekanteld kan worden en daardoor door het kleine gat in de reflector gestoken kan worden. Daarna de lange bout weer vastdraaien. De vleugelmoer op de korte bout dient uitsluitend om de lamphouder te kunnen vastklemmen in de oude bajonet gleuven. Van de ene gleuf wordt een ijzeren staafje via de vleugelmoer door de andere gleuf gestoken. Door het in en uit draaien van de vleugelmoer kun je het staafje vastklemmen. Bijgaande foto's verduidelijken de werking. Ook de voor- en achterverlichting is met connectoren verbonden met de installatie.

Als vervanging voor de halogeen koplamp verlichting heeft Hans Beck nu een LED koplamp. Hoewel deze LED lamp de prijs waarschijnlijk wel waard is, heb ik toch voor de halogeenverlichting gekozen. Na deze laatste transformatie is de J2 klaar voor het echte werk, dus kom maar op met dat mooie weer.



English translation will follow shortly.....