Elektrische problemen voor de WD/CO/B uit 1943
Voorjaar 2001
De laatste weken van april waren voor Coby niet zo best. De oude dame begint een beetje aan metaalmoeheid te lijden denk ik. De achtersteun van het spatbord was al eens aan de voorzijde gebroken en ik heb dit bij de plaatselijke lasboer vakkundig laten lassen. Hij verzekerde mij dat hij daar niet meer zou breken. Hij bleek gelijk te hebben. De steun brak twee weken later op een andere plek.
Ik heb nu besloten om een nieuwe steun te maken, waarmee ik de oude vastzet.
Waar de outde steun nog uit twee delen bestaond met daartussen het spatbord, bestaat de niuewe uit één stuk dat achter het spatbord langs loopt en waar de kentekenplaathouder aan vastzit. Het lijkt mij in ieder geval een stuk steviger, maar we moeten afwachten wat mrs. Coby daar over denkt.
Ook is het me opgevallen dat de elektriciteitscentrale niet goed meer gevuld wordt. De accu is elke keer weer leeg. Ik vermoed dat er iets met de dynamo mis is. Eerst zoek ik allerlei boeken en tijdschriften na op informatie hierover, want ik ben natuurlijk ook geen elekctrotechnicus. In een ouder classic bike vond ik een artikel waarmee je je oude dynamo nieuw leven in kunt blazen. Er staat in hoe je de verschillende onderdelen uit kunt test wanneer hij niet werkt. Het komt er op neer dat het heel eenvoudig een kwestie van schoonmaken en/of vastsolderen van een los draadje kan zijn, of dat er een totale revisie moet plaats vinden.
Ik ga natuurlijk uit van het eerste. Volgens het artikel kun je controleren of de collector nog werkt door een 1,5 Volt lampje en batterij te gebruiken, Wanneer je twee velden van de collector aanraakt moet het lampje fel blijven branden. Wanneer het minder fel brandt, dan volgt de stroom de lange weg door de wikkeling van de spoel en is er dus iets mjis. Ik da dat vast nog wel eens uitproberen, maar voorlopig maak ik de collector goed schoon, omdat die er behoorlijk zwart (van de koolborsteltjes) uit ziet.
Hiervoor heb ik de klem van de dynamo afgenomen, zodat de collector en de koolborsteltjes zichtbaar worden. Ik start vervolgens de motor en laat deze stationair draaien en houd daarna een in petroleum gedrenkt doekje tegen de draaiende collector, net zolang totdat het doekje hierbij niet meer zwart wordt.
Dit duurde een tijdje. De dynamo laadt nu geloof ik wel weer bij en ik verwacht dat het probleem hiermee opgelost is.