The Story with Royal Enfield Motorcycles Photographs
2001 november - WD/CO/B elektriek 2
Elektrische problemen voor Coby, de WD/CO/B uit 1943
November 2001
Dynamo en regelaar reviseren.
Ik heb toch al eens verteld dat de dynamo van Coby niet bijlaadde en dat ik dacht dat het een vuile collector was?
Nou, niet dus. De dynamo is helemaal vastgelopen en de collector is gedesintegreerd. Hij rook verschrikkelijk naar verbrande zooi. Ik heb hem opengemaakt en er kwamen allemaal collector segmentjes uit.... Niet best dus.
Ik heb direct wat e-mailtjes en telefoontjes in de rondte gedaan en uit de reacties sprak me die van Dick Schoen me het meest aan. Hij zei, "je moet het ding laten repareren door Tjebbe Leenes uit IJmuiden, dat heb ik ook bij die van mij G gedaan en die levert prima werk". Ik heb Tjebbe opgebeld en we hebben een afsrpaak gemaakt. Op een zaterdag, begin november 2001, ben ik naar IJmuiden gegaan, waar het bedrijf Theodole aan de Middenhavensstraat 84 te vinden is, een weg die recht op de vuurtoren af loopt. Het kan dan ook bijna niet missen en er staat bovendien een busje voor de deur met Lucas reclame er op!
De werkplaats ziet er indrukwekkend en netjes uit. Hij staat vol apparaten en machines, die ongetwijfeld hun nut hebben, maar waarvan ik niet weet waarvoor ze allemaal dienen.
Thebbe Leenes is een aimabele man en een gezellige prater en hij wil je alles uitleggen en laten zien. Maar eerst de dynamo bekijken. De volgende opbeurende woorden werden gesproken "'t is niet best" en "de regelaar is helemaal op". Vervolgens een opsomming van prijzen van te vervangen onderdelen, zoals anker en wat kleiner spul en een elektronische rregelaar in het oude Lucas kastje ingebouwd. "Ik gebruik de oude mechanische regelaars niet meer en ik heb goede ervaringen met deze elektronische". Een rib uit mijn lijf, maar zoals een motorsleutelaar uit het midden des lands mij mailde "Tja, het is één van de duurste delen van de hele fiets.... Maar die had je voor een prikkie !" (bedankt Peter!).
"Wil je het zelf doen?" vraagt Tjebbe, maar als elektro-leek gaat mij voorkeur er naar uit de dynamo en regelaar helemaal door Tjebbe te laten repareren. Met een globale, volgens Tjebbe ruime, prijsschatting kan ik weer huiswaarts met de mededeling dat ik de komende week gebeld zal worden over de uiteindelijke kosten.
Als ik dan vervolgens gebeld wordt, valt de schade me financieel gezien, dankzij zijn ruime schatting, nog wel mee en kan ik hem diezelfde week alweer ophalen. Zo kan het voor komen dat ik in korte tijd voor de tweed keer in IJmuiden kom. Zo kom je er nooit en zo twee keer achter elkaar.
In zijn "winkel", waar hij zelf boven woont, staat ook een oude vooroorlogse 250cc BSA mooi te wezen. "Ik ben niet zo'n motorrijder", zegt Tjebbe, "Ik vind restaureren veel leuker". De BSA heeft dan ook sinds 1987 niet meer gereden, zieter er fantastisch mooi uit en wordt wel af en toe aangetrapt. Nu is hij bezig met het restaureren van een Batavus brombakfiets uit de vijftiger jaren. Het fram ziet er alwer pico-bello uit en toevallig is het JLO blokje nog hetzelfde als dat van een bromfiets waar Tjebbe vroeger in zijn jeugd nog op rondgereden heeft. Misschien gaat de bakfiets nog wel een gebruikt worden voor beurzen waar hij regelmatig als standhouder vertoeft.
In Nederland is hij altijd op het Vehikel te vinden, zo ook op de laatste Vehikel van december vorig jaar. Speciaal voor de beurzen heeft hij een groot stalen ladenkast met wielen er onder. Daar bovenop staan loodzware plastic kratten met dynamo's, mageneten en onderdelen. Vroeger had hij één en ander los op de kar liggen, maar af en toe werd er dan eens wat gestolen, maar sinds de plastic kratten is dat niet meer voorgekomen. De kast trekt hij met een lier over een stalen oprijplaat zijn busje in. De oprijplaat is tevens het tafelblad, waaronder stalen schragen komen, voor op de stand.
Hij vertelt me dat hij al 15 jaar bezig is met het repareren en restaureren van motorelectronica, zoals dynamo's, regelaars en magneten. Zijn klanten komen niet alleen uit heel Nederland, maar uit heel Europa, van Scandinavië tot Italië. Zo kreeg hij laatst een pakje opgestuurd uit Portugal. Er zat een dynamo in en een kort briefje met "zum restaurieren". Zij bekendheid dankt hij o.a. aan het fraai en deskundige werk dat hij aflevert en de beurzen waarop hij staat in Duitsland, Denemarken, België, Frankrijk, Oostenrijk en Italië. Zo gaat hij de week na mij bezoek alweer naar een eendaagse beurs in Denemarken. Hij zegt "ik maak er meteen een vakantietje van, even wat kennissen bezoeken en zo...".
Coby's dynamo heeft in ieder geval zo op het ook een gedaantewisseling ondergaan. Het voorheen roestige dink ziet er zo goed als nieuw uit en ook de regelaar ziet er keurig uit. Toen ik hem kwam halen zat de dynamo nog in de testbank en Tjebbe liet hem even draaien: voldoende vermogen en spanning. Er zit een nieuw anker in, een nieuwe plaat voor de houders van de koolborstels, nieuwe aansluitbusjes voor de draden, nieuwe pakkingen, nieuw lager en i.p.v. de koperen bus ook een lager, kortom alles is vernieuwd wat niet meer betrouwbaar was. In het huis van de regelaar zit nu een platte regelmodule. Tjebbe zegt me dat hij normaal gesproken twee jaar garantie geeft, maar dat ik als er later wat mis gaat ook wel langs mag komen, want hij wil wel graag weten waar het is misgegaan... Hieruit blijkt wel het grote vertrouwen in het eigen werk! En over de service maar te zwijgen!
De dynamo heb ik diezelfde zondag ingebouwd en hij doe het fantastisch. Eindelijk weer licht in de duisternis, dankzij Lucas, the Prince of darkness en natuurlijk Tjebbe Leenes.
Theodole
Middenhavenstraat 84
1976 Cm IJmuiden
0255 511523