2002 maart - WD/CO/B Koppeling

Koppelingsproblemen bij Coby (WD/CO/B uit 1943)
Maart 2002

De laatste keer dat ik jullie berichtte over het wel en wee van Coby vertelde ik dat ik alleen nog het versnellingsbaktandwiel er af moest halen. Nou dat even heeft tot in maart geduurd. Het tandwiel zit vast met een platte moer met een maar van 1"W. Nu denkt iedereen meteen 1 inch dat is 2.54 cm en dat valt wel mee...
Maar nee hoor, de Whitworth maat is de maat van de bout waar de moer op moet. De buitenzijde van de moer heeft een maat van maar liefst 42,7 mm. Bij Peter's Classic Bike Parts vond ik wel een oude set Whitworth steeksleutels waar inderdaad ook een 1"W sleutel in zat. Ik dus opgetogen naar huis. Maar helaas, ik kon met de steeksleutel niet goed grip krijgen op de platte moer om hem los te krijgen.
Als ik misschien de hele versnellingsbak uit het frame had gehaald, ja dan...
Maar daar had ik geen zin in.
Ik heb overal nagevraagd en gezocht naar een pijpsleutel van 1"W, maar 42,7 mm kon niemand leveren. Ook mijn advertenties op internet en in het vorige Bulletin leverden maar 1 reactie op van Peter Tromp Meesters, die zijn ogen open zou houden. Op Vehikel stonden wel een aantal gereedschapboeren, maar die hadden uitsluitend metrisch spul en dan nog alleen maar doppen van 41mm en 44mm. Niets voor mij dus. op het Vehikel stond ik zaterdag achter de clubstand op het Vehikel en vertelde hem van Coby's probleemgeval. Hij bood spontaan aan om te proberen op zijn werk zo'n sleutel te laten maken. Op de clubdag in maart kwam hij al met een ontwerp van een pijpsleutel gebaseerd op het 'metricinch' principe, waarbij de sleutel niet aangrijpt op de hoeken, maar op het midden van de vlakken van de moer. Hierdoor is de pasmaat iets minder kritisch en worden de hoeken minder snel rondgedraaid.
Op vrijdag 15 maart heb ik de sleutel bij hem thuis opgehaald en tevens zijn nieuwe aanwinst (Crusader/Continental) bewonderd en zaterdag de moer er af, tandwiel er af, alle ringen e.d. verwijderd, ontzettend veel vuil verwijderd, viltring op maat geknipt en geplaatst en alles weer gemonteerd.
Het tandwiel weer vast gedraaid met de onvolprezen pijp. Omdat nu de tijd van het sleutelseizoen bijna is verstreken en het rij-seizoen weer is aangebroken krijg ik toch een beetje haast bij het in elkaar zetten. Ik had de koppeling alweer gemonteerd, maar was gewoon de hele achterste helft van de primaire kettingkast vergeten. Koppeling er weer af. Om de achterste katting kast goed tegen de elementen te beschermen (hij zag er trouwens nog prima uit, maar ja wat wil je ook, alles zat dik onder het vet of de olie) heb ik hem onder twee lagen zwarte hammerite verborgen.
Tijdens het Paasreces zal ik de bak verder afwerken. Hierbij gaat het mij vooral om de afdichtingen van de primaire kettingkast. Ik heb daartoe bij de plaatselijke bouwmarkt en bij Peter's Classic Bike Parts wat rubber- en viltringen gekocht. vooral bij de doorvoer van de krukas moet het goed worden afgedicht, alsook bij de plek waar de koppeling en waar de voetsteun door de kast heen gaan.