2019 Dec. - J2 cilinderkop switch

Zoals je misschien weet heb ik een J2 uit 1948. 

J2 met zijspan links

Dit is een 500cc 1-cilinder met 2 uitlaatpoorten en dus ook 2 uitlaten. Ik heb hem gekoppeld aan een zijspan.
kop met afgebroken uitlaatpoort

Wat je misschien niet weet is dat ik nog een J2 heb, die er zo op het oog precies hetzelfde uitziet, maar nu uit 1949. Deze staat nog steeds te wachten om opgeknapt te worden en van een kenteken te worden voorzien, want dat heeft-ie niet.
Van de j2 uit 1948 is een stuk van de linker uitlaatpoort van de gietijzeren cilinder afgebroken. Ik heb er toch zo mee gereden, omdat ik het stuk uitlaatpoort met de uitlaat vast kon zetten op de schoorstang van het zijspan, maar ideaal is dat natuurlijk niet.
kop met 2 hele uitlaatpoorten

In december 2019 heb ik de cilinderkop van de J2 uit 1949 met 2 goede uitlaatpoorten in plaats van die van de J2 uit 1948 gemonteerd.
Dat betekent dus eerst het verwijderen van de cilinderkop van J2-49. De kop heeft 4 draadeinden, die door een deel van de cilinder gaan en met moeren worden vast gezet aan de cilinder. Natuurlijk zijn niet alle moeren gemakkelijk te bereiken en was 1 moer vast gelast en natuurlijk zo dat het draadeind er niet geheel uit kon. Uiteindelijk kon ik dat draadeind uit de cilinderkop krijgen, zodat de kop er af kon.
kleppen verwijderen


Ik heb de kop verder gedemonteerd. Eerst de tuimelaars er af, die goed in de olie zaten en geen merkbare speling hadden. Vervolgens heb ik de kleppen verwijderd en opnieuw ingeslepen. De oude kleppen zagen er goed uit en hadden geen of nauwelijks speling in de klepgeleiders. De kop is weer klaar om op J2-48 te worden geplaatst.
Daarna werd op dezelfde manier de kop met de
kop voorzien van kleppen en tuimelaars

afgebroken uitlaatpoort van J2-48 verwijderd en kon de J2-49 kop daar geplaatst worden. De switch was compleet.
zijspan aansluiting J2 met zijspan rechts

Toen ik het zijspan weer aanbouwde, bleek dat de linker uitlaatbocht nu in de weg zit. Ik heb de onderste schoorstang wat verplaatst zodat de uitlaatbocht vrij is.
Inmiddels heb ik alweer een proefritje gemaakt en  de J2 loopt weer als een trein.