2019 Crusader kleppen.

Al geruime tijd ondervond ik een probleem tijdens het rijden met de Crusader uit 1957. Na een goede start kon ik geruime tijd rijden voordat het probleem zich voordeed. Wanneer de motor goed warm was en ik gaf gas dan hoorde ik een tikkend geluid en de motor hield een beetje in. Dit werd gedurende de rit steeds erger, de motor verloor vermogen en uiteindelijk moest ik terugschakelen naar 3, waarna ik wel weer gas kon geven en weg kon rijden. Dit herhaalde zich steeds totdat ik in zijn 3 moest blijven rijden en zo gelukkig ook thuis kwam.

Na het treffen in mei bij John Stephenson heb ik dit probleem besproken met o.a. Little Rob, die ook een of meer Crusaders heeft.
Hij dacht aan een probleem met de kleppen en dan wel de uitlaatklep en heel misschien de tuimelaars.
Afgesproken werd dat ik de cilinderkop zou demonteren en zou meenemen naar camping P90 ook aan de Stobbenweg in Dronten, waar we gemeenschappelijk een pre-rally voor het zomertreffen hielden. Rob had ook voor mij nog een overcomplete set tuimelaars, die ik mocht hebben.
Ik heb de cilinderkop verwijderd en voor de gelegenheid een kleppentang gekocht. Hiermee kun je de klepveer ontspannen, zodat je de wigjes die de veer tegenhouden kunt verwijderen. Dat werkte trouwens perfect. De uitlaatklep viel vanzelf uit de geleider, maar de inlaatklep zat redelijk strak.

Ik heb alles ontkoold en de uitlaatklep weer in de geleider gedaan. De klep had heel veel speling. De geleider moest waarschijnlijk vernieuwd worden. Rob zou bij Hitchcock’s een nieuwe geleider bestellen en meenemen naar P90 om deze te monteren. Bij het verwijderen van de oude klepgeleider gebruikte hij een zelfgemaakt hulpstuk, dat ik mocht houden en tikte daarmee de geleider uit de gietijzeren kop. Om de nieuwe geleider te kunnen plaatsen werd deze in de koelkaCrusader kleppen.st bevroren. Bij het plaatsen werd de kop verhit, zodat die uitzette en kon de geleider eenvoudig worden geplaatst. Toen werd de oude klep in de zitting geslepen. Dit is een geduld karweitje, waarbij met de hand de klep telkens rondgedraaid wordt met polijstpasta op de zitting.
Net zolang slijpen totdat er een egale rand op de klep verschijn als teken dat elk deel van de klep de zitting raak en afsluit. Tijdens dit polijsten viel de geleider spontaan uit de cilinder. Bij nameten bleek dat de nieuwe geleider kleiner was dan de oude en daarom ‘los’ in de cilinder zat.

Rob zou deze bij Hitchcock’s inruilen voor een overmaat klepgeleider. Die neemt hij weer mee naar het najaarstreffen, zodat hij in de cilinder geplaatst kan worden en de Crusader weer op de weg komt, hopelijk nu zonder problemen. Op het moment van schrijven staat het najaarstreffen over een week te beginnen. Tot dan is het afwachten.





2019 Crusader kleppen.