2009 Najaar - Crusader Pech

Zaterdag net terug van vakantie en dan zondag alweer een clubmiddag. Dat leek me leuk.
Ik ging dan ook na 11 uur op weg met mijn kleine Crusader. Het ging lekker, Moerkapelle, Gouda, Haastrecht, Oudewater, Montfoort, maar bij het gehucht Achthoven tussen Montfoort en De Meern, na ongeveer 45km, hield hij in, maakte wat vreemde geluiden en de motor stopte. Ik heb snel ontkoppeld en de motor naar een veilige plek laten uitrijden.
Eerst even geprobeerd of er overal nog beweging in zat. Ja, alles draaide nog, maar er was wel weinig compressie, of was dat altijd zo? De Crusader heb ik nog niet zoveel gebruikt en ik weet eigenlijk niet goed hoeveel compressie er deze morgen was. Volgens mij wel meer dan nu.
Langs de kant van de weg eerst alle normale dingen bekijken, is er benzine, is er een vonk? Ja allebei aanwezig, nog een keertje proberen, maar starten, ho maar. Toch nog even gecheckt of de benzine wel bij de bougie kon komen. Sproeiers verwijderd, gecontroleerd (leek allemaal goed) en schoon geblazen. Bougie zag er goed uit. Als er benzine is en een vonk verwacht je toch een plof, al is het maar een kleintje. Misschien toch ergens een compressie lek? Het is maar een 250cctje, maar een beetje compressie moet er toch zijn. Daar kan ik aan de kant van de weg toch weinig aan doen, dus na een uurtje klooien heb ik de hulpdiensten maar gebeld, 112, oh nee, dat was ergens anders voor. Nee, mijn klassieker verzekering van Reaal, vroeger Winterthur, afgesloten bij van Maarseveen, heeft een ongevallen en pech-service, die ik nu voor het eerst gebruikt heb. Het zou een half uur tot drie kwartier duren en het werd uiteindelijk bijna een uur. Toen kwam er een enorme auto-ambulance, zo een waar een groot plateau op zit dat naar achter kan schuiven tot op de straat, waarvan de chauffeur/monteur eerst ook nog even naar een 'langs de weg oplossing' gekeken heeft (wat ik dus ook al had gedaan), maar uiteindelijk belandde de Crus op het plateau van de vrachtwagen. Vervolgens ging het over de A12 terug naar huis, waar ik om 16:00 aankwam. Toch leuk zo'n hobby, je bent van de straat (figuurlijk gesproken dan), hebt weer wat te sleutelen de komende weken en/of van de winter, je ontmoet mensen en je hebt een gezellige middag. Slechts één van de vele motorrijders stopte om te vragen of hij me kon helpen. Ik dacht het niet, maar sta open voor suggesties. We hadden een gezellig gesprek tijdens het wachten op de pechdienst. Hij kon me eventueel meenemen voor het geval mijn motor ergens in een depôt gestald zou moeten worden, zoals de telefonist van de pech-hulp me had aangegeven, maar de auto(motor?)ambulance heeft me met mijn Crusader netjes thuis voor de deur afgezet. En dat allemaal voor nog geen 50 euro verzekeringskosten per jaar, voor 3 klassieke Enfields van vòòr 1960 (in totaal mogen maximaal 7 motoren op 1 polis!). Aan te bevelen dus, die van Maarseveen verzekeringen zijn zo slecht nog niet (sluikreclame).

English translation (Google translated)
Saturday I just returned from vacation and then I could attend another club Sunday afternoon. That seemed like fun.
I went on my way just after 11 o'clock with my little Crusader. It was nice, Moerkapelle, Gouda, Haastrecht, Oudewater, Montfoort, but at the hamlet Achthoven between Montfoort and De Meern, after about 45km, it was over, the Crus made some strange noises and the engine stopped. I quickly pulled the clutch and let the bike roll to a safe placefor treatment.
First I tried if the engine is not blocked in any way. Yes, everything was still turning, but there was little compression, or was that always the case? I heven't used The Crusader much and I do not know how well the compression was this morning. I think more than now is the case.
Along the side of the road first checking all normal things, like is there gas, is there a spark? Yes both are present, another try to start, but no. Yet another check whether the gas is getting to the plug. Jets removed, checked (all looked good) and blown clean. Spark plug looked good. If a spark gets with gasoline you'll expect a bang or at least a little cough. Perhaps somewhere a compression leak? It is only a small 250cc, but a little compression should still be there. I can't change anything about that along the side of the road so after an hour screwing around I called the emergency services, 112, oh no, that was for something else. No, my classic insurance of Reaal, formerly Winterthur, bought at van Maarseveen Insurances, has an accident and breakdown service, which I was going to use for the first time. It was going to take half an hour to three quarters before I could expect anyone on site and finally it took almost an hour. But then came a huge breakdown truck, the kind which has a large platform that can slide back down to streetlevel. The driver/mechanic first had a look for a 'solution at the roadside' (as I already had done), but ultimately the Crus landed on the platform of the truck. Subsequently, via the A12 back home, where I arrived at 16:00. Yet such a fun hobby, you're off the road (figuratively speaking that is), you can tinker again for the coming weeks and / or winter, you meet people (one actually, not counting the breakdown truck driver) and you have a great afternoon. Only one of the many motorcyclists stopped to ask if he could help me. I didn't think so, but I am open to suggestions. We had a nice chat while waiting for the breakdown service. He could possibly take me in case my engine had to be put somewhere in depot, as the operator of the breakdown assistance had told me, but the breakdown truck transported the Crusader with myself neatly at the frontdoor of my home. And all for only 50 euros insurance per year for 3 classic pre 1960 Enfields (in total can be up to 7 bikes on 1 policy!). Worth a recommendation, Maarseveen insurance are not so bad (surreptitious).