The Story with Royal Enfield Motorcycles Photographs
2005 voorjaar - Crusader, nieuwe banden
voorjaar 2005
De laatste weken was het echt winter. Mijn garage is dan niet warm te krijgen en ik heb dan ook niet zoveel gedaan. De Crusader staat nog steeds op de hefbrug en ik heb alle bedrading nagelopen. Ik heb de vonkenmachine aangesloten en getest (hij werkt) met de in Wormer aangeschafte gel-accu, De 6V 10A gell-accu past precies op zijn kant dwars in het linker gereedschapskastje en wordt op zijn plaats gehouden door enkele rubberen opvulstukken en verankerd met een staaldraad. Aanvankelijk was het een aarzelend vonkje, maar na een beetje vijlwerk vonkt-ie weer als de beste.
Vervolgens de kleppen gesteld. In tegenstelling tot bij de Bullet is er niet zo’n handig dekseltje waar je de stoterstangen en dus de kleppen gemakkelijk kunt stellen. Het kleppendeksel bovenop de cilinder moet er af en de kleppen moeten gesteld worden op de tuimelaars. Van de koplamp heb ik de reflector wat opgepoetst, maar toch twijfel ik of deze nog voldoende reflecteert voor de keuring. Misschien kan ik beter tijdelijk de koplamp van de Bullet gebruiken. De casquette is tenslotte hetzelfde en de koplamp zelf ook. De Crusader is alleen 6 Volt, dus een ander lampje volstaat.
Daarnaast moet ik nog een werkende teller hebben, want een leeg gat in de casquette mag natuurlijk niet. Als een teller gemonteerd is moet deze het ook doen. Een teller hoeft alleen niet als deze ook bij de oorspronkelijke motor een optie was en geen standaard artikel (dit was o.a. bij Coby het geval, maar die teller deed het op dat moment).
Tijdens de koude weken heb ik boven op zolder een tijdelijke spuitcabine ingericht gemaakt van grote kartonnen dozen. Ondanks dat ik het raam tijdens het spuien open had stonk het als de hel. Ik heb de nummerplaat– en achterlichthouder en het hulpframe voor het achterspatbord natuurlijk in de standaardkleur zwart gespoten. Na mijn proefritjes met de Freebird éénwielige aanhanger kwam ik (ook naar aanleiding van dezelfde ervaringen van Martin) tot de conclusie dat het achterframe van de Bullet wat stijver moest worden. Ik heb van dikke verwarmingsbuis twee steunen gemaakt van het koppelingshulpstuk naar de bovenste bevestiging van de achtervering elementen. Wanneer deze steunen bevestigd zijn zit er geen beweging meer in het achterframe. Het viel trouwens al mee, waarschijnlijk vanwege mijn stevig uitgevoerde bagagedrager die als verbinding tussen het linker en rechter achterframe fungeert. Ook deze extra steunen zijn op zolder zwart gespoten.
Voorlopig zal ik de plaatdelen van de Crusader, die allemaal rood zijn, niet opnieuw spuiten, maar hoogstens met een kwastje wat bijwerken, zodat ze niet meer roesten. Daartoe bij Halfords wat van die kleine bijwerkflesjes verf gekocht in diverse tinten rood. De eerste was te donker, de tweede te licht. De derde was precies goed. Nu kan ik dus alle kale plekjes opvullen, zodat het in ieder geval niet gaat roesten.
Sinds het eind van vorig jaar ben ik op zoek naar een band voor het voorwiel van de Crusader. Deze heeft een maat van 17”x3.25” en die is in een klassieke uitvoering voor zover ik weet nergens te koop. Ik ben bij diverse motorzaken, bandenboeren en klassieke motorfiets onderdelen geweest, maar alleen maar smaller (2.75”) of breder (3,5”4”). Op internet had ik op de site van Hitchcocks wel gezien dat zij een 3.25” Avon band leverden (jawel hetzelfde type als voor de Bullet, maar dan in 17”). Geruchten gaan dat zij zo nu en dan een speciale batch laten maken bij Avon, die de 17”x 3.25” MKII niet meer in hun standaard assortiment hebben. Peter heeft de band voor mij besteld en op de clubdag in maart meegenomen. Ik heb hier bij de lokale Safe een passende binnenband en velglint gekocht, die ik vergeten was mee te bestellen. Het moeilijkste was om de oude band te verwijderen. Deze was helemaal uitgedroogd en aan de binnenkant van de velg vastgekoekt. Nadat ik de binnenband,.het velglint en de binnenkant van de buitenband met talkpoeder het ingestrooid heb ik de nieuw band er om gelegd en opgepompt. Twee 17” wielen weer voorzien van Avon MkII banden.