2008 juni - Crusader, kentekenkeuring

Geboorteaangifte

Vandaag 9 juni 2008 heb ik aangifte gedaan. Hij heeft de stoere naam Crusader gekregen en weegt 135 kg..
Voor diegenen die het spoor nu een beetje bijster zijn een klein stukje geschiedenis.
In 2002 kocht ik bij een motorliefhebber in Brabant een Crusader 'met invoerpapieren'. De man vroeg op marktplaats teveel, maar na een telefoontje was hij voor de helft van de prijs van mij.
Na thuiskomst maar eens onderzoeken wat de historie van de motor was. De Engelse REOC biedt dan uitkomst. Zij hebben een dating service, tegenwoordig een term met een heel andere betekenis.
De dating service van de REOC zoekt aan de hand van het frame- en motornummer in de originele fabrieks afleveringsboeken op wanneer de motor de fabriek verlaten heeft. In het geval van mijn Crusader is dat 24 juli 1957, een heel vroege Crusader dus, want ze zijn gemaakt tot 1967. Wanneer de opgegeven nummers corresponderen met de nummers in de fabrieks afleveringsboeken krijg je een gewaarmerkt (stempel en handtekening) document (dating certificate) met de gegevens er op. Daaruit bleek ook dat de motor was afgeleverd aan ene Ewing, een Londonse dealer. Er zat wel een kenteken op de motor, maar geen Engels en er waren geen papieren bij, behalve de transportpapieren. Na veel speurwerk bleek dat de motor uit Zuid Afrika kwam en het kenteken was van Kaapstad/Capetown. Dus blijkbaar is de motor na de Engelse dealer overgegaan naar Zuid Afrika en volgense de transportpapieren pas in 1999 naar Nederland gekomen. Op de transportpapieren stond ook 1958 als bouwjaar vermeld. Dit is waarschijnlijk het jaar waarin de motor in Zuid Afrika is geregistreerd.
Aangezien ik verder dus geen papieren had nam ik het REOC dating certificate mee en de transportpapieren. Op internet had ik op de RDW site diverse pagina's gevonden over het invoeren van historische voertuigen die ik afgedrukt heb en ook meenam. Verder nog wat boeken met afbeeldingen en beschrijvingen van Crusaders en een werkplaatshandboek.
Dus zogezegd zo gedaan en om een uur of acht naar de RDW in Schiedam gereden, waar ik om 9 uur aankwam. Je kunt maandag en dinsdag morgen zonder afspraak terecht tussen 8 en 12.
Na aanmelding kreeg ik nummer 8 toegewezen. En dan begint het wachten. Tussendoor gaan er ook nog mensen mèt een afspraak voor. Een keuring neemt zo'n 30 tot 45 minuten in beslag en ik was pas om 11 uur aan de beurt.
Het eerste wat de keurmeester vroeg was waar de motor vandaan kwam. Ik zei, “het is een Engelse motor die ik in Nederland gekocht heb via marktplaats”. Toen wilde hij het buitenlandse kentekenbewijs zien. Ik vertelde hem dat ik helemaal geen papieren had. Toen zei hij “dan kan ik verder niets meer voor u doen”. Ho, ho, daarom ben ik op mijn vrije dag niet vroeg opgestaan. Toen kwamen de RDW internet kopietjes van pas, want er zijn uitzonderingen op die regel voor historische voertuigen.
Letterlijk staat er op de site: “Invoeren van historische voertuigen
voor het invoeren van een historisch voertuig maakt de RDW een uitzondering op de Europese richtlijnen. In die richtlijnen staat dat voor een buitenlands voertuig, dat al eerder in het buitenland was geregistreerd en waarvoor u in Nederland een kenteken aanvraagt, u het originele buitenlandse voertuigdocument moet inleveren bij de RDW. Anders kunnen door deze maatregel deze voertuigen niet meer de weg op, omdat deze documenten van veel historische voertuigen niet meer aanwezig zijn.
Veel historische voertuigen zijn jaren geleden geïmporteerd. De restauratie van dat soort voertuigen duurt meerdere jaren. Eigenaren denken vaak dat het voertuig gewoon een Nederlands kenteken kan krijgen, omdat op het moment van invoer immers nog niet bekend was dat de originele documenten bij het voertuig aanwezig moesten zijn. Het alsnog achterhalen van de originele voertuigdocumenten is dan een probleem.
Soms is de voertuigidentiteit beter vast te stellen als het voertuig nog niet is gerestaureerd. De eigenaar kan dan een zogenaamd vooronderzoek laten uitvoeren door de RDW, dan kan men problemen achteraf voorkomen.

Kenteken historische voertuigen
Om toch een kenteken voor het voertuig te kunnen krijgen, moet u aantonen dat het ingeslagen Voertuig Identificatie Nummer (VIN) bij het betreffende voertuig hoort.

Hulpmiddelen bij de identificatie zijn:
het originele typeplaatje
een verklaring van de voertuigfabrikant
een invoerdocument
een naslagwerk over het betreffende voertuig
een oorspronkelijke aankoopnota
een origneel defensiekenteken bij een voormalig legervoertuig”
Tot zover het RDW citaat.
Ik liet dit aan de keurmeester lezen en nog was hij niet overtuigd. Hij ging een van zijn collega's vragen, maar kwam weer terug met dezelfde mededeling, dat hij bewijs moest hebben, een kentekenbewijs of een ander registratiebewijs. Ik wees hem opnieuw op de RDW uitzondering en liet hem wat mooi plaatjes zien in een boek over Crusaders, waarin duidelijk het model en de verschillende uitvoeringen te zien zijn. Weer kwam hij terug met dezelfde mededeling en ik heb gepraat als Brugman, gesmeekt, gehuild en opnieuw ging hij iemand raadplegen en uiteindelijk kwam hij terug met een collega, blijkbaar een chef of zo, die het heel normaal vond om het door mij aangeleverde REOC document te gebruiken voor de identificatie. Hij was ook zeer geïnteresseerd in de boeken, maar van het REOC document werd een kopietje gemaakt. Dit hele gedoe heeft ongeveer 20 minuten geduurd. Nu kon eindelijk een blik op de Crusader geworpen worden. De keuring stelde niet veel voor, nog minder dan bij Coby indertijd. Hij voelde of de voorvork speling had, waarbij ik achterop de motor moest zitten, zodat het voorwiel van de grond kwam en hij een beetje aan de vork kon rukken. Daarna werd gekeken of het framenummer inderdaad op het balhoofd stond en ook dat lukte. Toen was het heel belangrijk om de wielbasis op te meten, de cilinderinhoud vast te stellen en het vermogen te weten. Dat laatste kon ik niet terugvinden in de meegenomen werkplaatsboeken. Waarschijnlijk vond Royal Enfield dit zo laag dat het niet vermeld wordt . Ik meende me te herinneren dat dit 13 pk moest zijn en dat werd geaccepteerd en genoteerd.. Hoe moeilijk het eerst ging, des te gemakkelijker ging het daarna. Vervolgens nog even wegen, 135 kg schoon aan de haak en het licht even aan en uit doen, prima allemaal. Daarna ging de keurmeester nog even rijden. Hij schopte hem zelf aan en vroeg “rechts schakelen?”. Ik zei, “ja, 1 omhoog en de rest naar beneden” en weg was hij. Zijn collega's begonnen direct te roepen en vroegen hem of hij van zijn geloof was gevallen. Ik vroeg of het wel te vertrouwen was en dat betwijfelden ze zeer. “ik heb hem nog nooit op een motor gezien”, riep er een. Ik zei nog “da's misschien het begin van een mooie hobby”, want de man glunderde wel toen hij weer stopte. En dat was het, goedgekeurd. Dan weer wachten tot de papieren klaar zijn en je mag betalen (113 euro!!), geen kattepis, maar ja, ik heb wel een gezellige ochtend gehad en om tien over een kon ik weer naar huis met bewijs van betaling en geen BPM. Over 5 tot 6 werkdagen komt het kenteken in de bus en kan ik de blauwe kentekenplaat laten maken, verzekering afsluiten en gaan tuffen.

ENGLISH Translation

2008 June - Crusader, registration
Birth Declaration

Today June 9, 2008 I reported my new born. I gave him the cool name Crusader and he weighs 135 kg ..
For those of you who lost track, here's a very small piece of history.
In 2002 I bought from a motorcycle fan in Brabant a Crusader with import papers. The asking price was much to high for me, but after a phone call he was mine at half the asking price.
After homecoming I just studied the history of the bike. The English REOC offers a solution. They have a dating service, now a term with a very different meaning.
The dating service of REOC will look for the frame and engine number in the original factory delivery books and determine exactly when the bike has left the factory. In the case of my Crusader it is July 24, 1957, an early Crusader, because they're made until 1967. If the numbers correspond to the numbers in the factory delivery books you'll get a certified (stamped and signed) document (dating certificate) with the data on it. It also showed that the motorcycle was delivered to one Ewing, a London dealer. There was a number plate on the bike, but not an English one and there were no papers, except the transport documents. After many investigations it showed that the motorcycle came from South Africa and the registration was of Cape Town. So apparently the bike was after delivery to the English dealer proceeded to South Africa and following the alleged transport paper in 1999 came to the Netherlands. The transport paper stated that the bike was built in 1958. This is probably the year in which the bike is registered in South Africa.
Since I had no papers I took the REOC dating certificates and transport documents. On the Internet I found at the RDW (Dutch regsitration office) website several pages on the registration of historic vehicles that I printed out and took with me. Also some books with pictures and descriptions of Crusaders and a workshop manual.
This said I went around 8 in the morning to the RDW in Schiedam, where I arrived at 9 o'clock. You can register on a Monday and Tuesday morning without appointment right between 8 and 12.
After registration, I got number 8 assigned. And then begins waiting. In between there are also people with an appointment. An inspection takes about 30 to 45 minutes and it was my turn at 11 o'clock.
The first thing the registrate asked was where the bike came from. I said, "It is an English motorcycle which I bought in the Netherlands through Marketplace (kind of ebay). Then he wanted to see the foreign registration certificate. I told him I had no papers at all. Then he said "I can not do anything more for you." Ho, ho, that's not why I got that early out of bed on a free day. Then the Internet RDW copies came at hand, because there are exceptions to that rule for historical vehicles.
Verbatim's on the site: "Enter Historic Vehecles
to introduce a historic vehicle, the RDW has an exception to the European directives. These directives state that a foreign vehicle that has previously been registered abroad and for which you are applying for registration in the Netherlands, the original foreign vehicle document should be returned to the RDW. Otherwise, by this measure these vehicles could no longer get on the road, because the documents of many historic vehicles are missing.
Many historic vehecles were imported years ago. The restoration of these vehicles will take several years. Owners often think that the vehicle just can get a Dutch license plate, because at the time of import it was still not known that their should be original documents of the vehicle. The identification of the original vehicle documents is a problem.
Soms is de voertuigidentiteit beter vast te stellen als het voertuig nog niet is gerestaureerd. Sometimes the vehicle identification will be easier if the vehicle has not yet been restored. The owner may then call for an investigation carried out by the RDW, which can prevent problems afterwards.

Registration historic vehicles
To be able to receive a registration for the vehicle, you must demonstrate that the applied Vehicle Identification Number (VIN) of the vehicles is genuine.

Tools to identify are:
the original plate
a statement by the vehicle manufacturer
Import document
a reference book about the vehicle
a original purchase note
an original registration by a former defense army vehicle
So far the RDW quote.
I showed it to the registrator to read and he was not convinced. He asked one of his colleagues, but came back with the same statement that he had no evidence, no certificate or other registration. I pointed him back to the RDW exception and let him see some beautiful pictures in a book about Crusaders, clearly the model of my Crusader and of different models. Again he came back with the same statement and I have talked, begged, cried and then he went to consult someone and eventually he came back with a colleague, apparently a senior or something, who thought it was quite normal for me tot supply the REOC document which could be used for identification. He was also very interested in the books, but a copy was made of the REOC document. This whole thing has lasted about 20 minutes. Now he could finally take a look at the Crusader. The inspection was not much, even less than a while back with Coby the WD/CO lady. He felt that there was no play at the front while I was sitting on the back of the bike, so the front wheel was off the ground and he was a bit shaking at the fork. It was examined whether the frame number was indeed on the head stock and that it was. Then it was very important to measure the wheel base and write down the number of horse power. The latter I could not find in the workshop book. Royal Enfield probably thought it so low that it was not mentioned. I thought I remembered that it had 13 hp and that was accepted and recorded .. How difficult it was in the beginning, the easier it was now. Then just weighing, 135 kg clean and the lights on and off which was good. Then the registrator went driving in the yard. He kicked the bike and asked "right shift". I said, 'Yes, 1 up and the rest down and he was gone. His colleagues immediately started to call and asked him whether he had lost his faith. I asked whether he could be trusted on a bike and they doubted that very much. "I've never seen him on a motorcycle before," cried one. I even said "that's maybe the beginning of a beautiful hobby," because the man smiled broadly when he stopped. And that was it, approved. Then wait until the papers are ready and you may pay (113 euros!), no shit, but yes, I did have a nice morning and after another hour I could go home with proof of payment and no BPM (tax). After about 5 to 6 days, the registration papers will drop on the door mat and I can have the blue license plate made, get insurance and go plopping around.